Heeze – De nieuwe verkeersmaatregelen op de Geldropseweg, zoals de snelheidsverlaging naar 30 km/u en de plaatsing van wegversmallingen, roepen volop reacties op. Ze zijn bedoeld om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren, maar inwoners signaleren dat de praktijk weerbarstig is. Er ontstaan nieuwe knelpunten en onduidelijkheden, terwijl de roep om structurele oplossingen steeds luider klinkt.
Wat is het doel?
De aanpassingen zijn bedoeld om de snelheid van het verkeer te verminderen, sluipverkeer te ontmoedigen en het centrum veiliger te maken voor voetgangers en fietsers. Uit metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid inmiddels is gedaald naar 40-42 km/u. Toch ontstaan er nieuwe problemen, zoals het omzeilen van wegversmallingen via parkeerplaatsen of het blokkeren van fietspaden.
Daarnaast lopen de meningen sterk uiteen. Op sociale media en via WhatsApp worden volop ervaringen en ideeën gedeeld. Een veelgehoorde oproep is om de inwoners meer te betrekken bij de plannen. Frankske, een betrokken inwoner, pleit via WhatsApp voor een enquête: “Laat de inwoners meedenken en prioriteiten aangeven. Zo werken we samen aan een oplossing die breed gedragen wordt.”
Wat ervaren bewoners?
De nieuwe verkeerssituatie is voor veel inwoners een bron van frustratie. Berry geeft aan dat de versmallingen opstoppingen veroorzaken: “Ik moet regelmatig wachten of andere auto’s laten terugrijden om mijn straat in te kunnen.” Angela wijst op de onveiligheid voor fietsers: “Automobilisten blokkeren vaak het fietspad, vooral bij de wegversmalling in de buurt van de Europalaan. Het is daar levensgevaarlijk om linksaf te slaan.”
Ook ondernemers maken zich zorgen. Strengere maatregelen, zoals afsluitingen of eenrichtingsverkeer, kunnen de bereikbaarheid van winkels in gevaar brengen. “Een dorpscentrum zonder bereikbare winkels raakt zijn aantrekkingskracht kwijt,” zegt een bewoner.
Waar liggen de oplossingen?
Veel inwoners denken mee over oplossingen. Een idee dat regelmatig wordt genoemd, is een fietsstraat, waar auto’s slechts ‘te gast’ zijn en de snelheid strikt wordt beperkt. Dit kan bijdragen aan de veiligheid, zonder het centrum volledig ontoegankelijk te maken voor automobilisten.
Ook de aanleg van een verbeterde randweg wordt genoemd als een structurele oplossing om het doorgaande verkeer echt uit het centrum te weren. Daarnaast wordt gepleit voor betere communicatie en duidelijkere markeringen, zoals afgebakende fietspaden, om de verkeerssituatie veiliger en overzichtelijker te maken.
Wat staat er op het spel?
De geplande herinrichting van de Geldropseweg in 2025 biedt een kans om van de huidige situatie te leren en samen te werken aan een betere toekomst. Dit moment vraagt om concrete actie en een heldere visie. Hoe wordt de balans gevonden tussen verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid? Hoe zorgen we ervoor dat fietsers en voetgangers prioriteit krijgen, zonder dat ondernemers de dupe worden?