Vrijwilligers vertellen

Op zoek naar de vraag waarom mensen vrijwilligerswerk doen, wat brengt het hen? Wat is de ‘beloning’? Lees hier het verhaal van….

In de foyer van Dorpshuis ’t Perron in Heeze ontmoet ik Jos Jansen. Jos was nauw betrokken bij de oprichting van Het Taalpunt in 2018 en de stuwende kracht achter het daaruit ontstane formulierenspreekuur. Nog steeds bemant hij met enkele collega’s dit inloopspreekuur in de bibliotheek op dinsdagochtend en in het gemeentehuis op vrijdagochtend.


Jos is meer dan 30 jaar directeur geweest van basisscholen in de Randstad en in Geldrop, scholen in een achterstandswijk. Als geen ander is hij zich er van bewust dat het aanleren van basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen) van groot belang is voor de ontwikkeling van het individu omdat alleen dán iemand in zijn/haar verdere leven steeds kan blijven terug vallen op die basis. We kennen allemaal de moeilijke taal die gebruikt wordt in ambtelijke brieven om nog maar te zwijgen over de hobbels die menigeen moet nemen in dit digitale tijdperk. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat iedereen die brief van de gemeente of van de rijksoverheid kan lezen én begrijpen. Het is ook niet vanzelfsprekend dat elke burger een toeslag o.i.d. aan kan vragen. Het is al gebleken dat er veel mensen zijn die de weg niet weten en op deze manier mogelijkheden missen waar wel recht op is.
Het formulierenspreekuur is laagdrempelig, een afspraak maken is niet nodig en de vragen zijn heel divers. Jos geeft enkele voorbeelden zoals het aanvragen van een digid, het aanvragen van huur- of zorgtoeslag maar ook het regelen van een medische verklaring als een ouder iemand een rijbewijs wil verlengen. Of denk aan een invalideparkeerkaart of een passagierskaart.


Jos gaat graag op zoek naar de mogelijke oplossingen voor problemen waar hij mee te maken krijgt en probeert de opgedane kennis met zoveel mogelijk mensen te delen omdat, zegt hij ‘je niet altijd aan de buitenkant ziet waar mensen mee zitten’.


Jos en zijn collega’s pakken niet elk probleem op. Maar als de expertise er niet is, kunnen zij de cliënt echter wel doorsturen naar de juiste instantie, denk bijvoorbeeld aan het raadsliedenwerk, het sociaal team van de gemeente of het juridisch loket. Op die manier worden veel mensen geholpen.


Jos heeft enkele kernwaardes: hij laat mensen in hun waarde, heeft het niet graag over zelfredzaamheid maar liever over samenredzaamheid. Ook bij de term ‘kwetsbare’ mensen haalt hij zijn schouders op. Het is voor hem te stigmatiserend. Iemand die niet digitaal vaardig is, is niet per definitie kwetsbaar; die persoon kan 1000 andere vaardigheden hebben die dan net niets met computers te maken hebben. Is dat dan een kwetsbare persoon? Wat Jos vooral uitdraagt is: laat iedereen in zijn waarde. Ieder mens heeft kwaliteiten maar helaas stranden mensen in de maatschappij door de veelheid van moeilijke regels, de ambtelijke taal, de ingewikkelde constructies en kijk: dan is daar een formulierenspreekuur en dat biedt elke inwoner de mogelijkheid om geholpen te worden.
En dat brengt Jos en mij op het volgende: is het bekend dat er een formulierenspreekuur is? Wat weet u over toeslagen, over de mogelijkheden die er zijn? Wist u dat er een tegemoetkoming mogelijk is voor dit of dat? Hoe bereik je mensen? Zoveel mogelijk mensen die juist dit erg nodig hebben. Dat blijft een probleem, geeft Jos aan. Alleen mond-tot-mond reclame lijkt te werken. Juist omdat het vaak gaat om laaggeletterde mensen is flyeren of anderszins niet dé optie. Wat heb je aan een mooie folder op glanzend papier als je die toch niet kan lezen? De visie van Jos is: blijf in gesprek, blijf altijd in gesprek. Probeer met zoveel mogelijk mensen te delen wat je doet. Er zal er altijd één tussen zitten die achteraf denkt: kijk, dat was het moment dat de dingen beter werden voor mij! En daar gaat Jos voor!


Een standaardvraag maar wel heel belangrijke aan Jos is: waarom doe jij dit en wat brengt het jou. Jos is duidelijk: hij is heel bevlogen om mensen te helpen. Hij gaat ‘stralen’ als hij iemand heeft kunnen helpen. Mevrouw De Groot die met haar passagierskaart een middagje kan winkelen met haar vriendin. Meneer Van Wel die ontdekt dat hij € 270 huurtoeslag per maand kan krijgen en dan genoeg geld overhoudt om zijn kleindochters op een taartje te trakteren als ze jarig zijn. Mooie momenten!


Als u na het lezen van dit verhaal denkt een vraag te hebben voor het formulierenspreekuur: elke dinsdag van 10.00 tot 12.00 is Jos met zijn collega’s te vinden in de bibliotheek (’t Perron, Heeze) en elke vrijdag van 10.00 tot 12.00 in het Gemeentehuis Heeze, net links na de ingang. U bent meer dan welkom! Als u weet dat dit niet voor u is, bedenk dan dat er wellicht iemand in uw nabije omgeving misschien wél geholpen is met deze informatie. Zegt het voort!!
En als laatste de vraag: wilt u ook vrijwilliger worden bij het formulierenspreekuur? Ook dan bent u meer dan welkom; loop gewoon even binnen tijdens deze uren op de genoemde locaties. Jos en zijn collega’s informeren u graag.

Denk jij nu ook: vrijwilligerswerk is ook wel wat voor mij, maak dan geheel vrijblijvend een afspraak met Marlon Korsten van de Vrijwilligerscentrale Heeze-Leende via vch@cordaadwelzijn.nl. Bellen of whatsappen naar 06-20372237 is ook mogelijk. Marlon laat je graag de diverse mogelijkheden van vrijwilligerswerk in Heeze-Leende zien. Of neem een kijkje op https://www.goedbezigheezeleende.nu/ voor de actuele vrijwilligersvacatures.